onsdag 19 oktober 2011

one person can make a difference!

Jag tror att jag i mitt inlägg tidigare på dagen nämnde att barnens mormor skulle komma, och det gjorde hon. Och vilken mormor sen! Hon har ju persiskt ursprung, men pratar svenska såväl som persiska, och har bott i landet i över 20 år. Hon berättade lite av sin livshistoria för mig, hur dom var tvugna att fly från Irak med 5 småbarn att ta hand om, och hur dom kom till sverige och fick ett bättre liv. Någon dag när jag har mera tid, och har fått höra hela historien, så skall jag berätta den för er, för det lilla jag hörde var verkligen fachinerande och intressant, men också jättejätte sorligt. Men aldrig i världens att jag, bara av att titta på henne, skulle kunna föreställa mig alla dom hemskheter hon har varit utsatt för, och med om under sitt liv. Där stod hon, glatt och hjälpte mig att laga mat, samtidigt som hon konverserade med mig på svenska, och med barnbarnen på persiska så att dom skall lära sig språket. Det får en verkligen ( eller mig i alla fall) att stanna upp och tänka efter.
Varje dag möter vi tusentals olika människor, på gatan, i butiken, på bussen hem, och alla har de olika livsöden. Jag kan inte ha någon aning´om vad tjejen som står i kassan på Ica har för bakgrund, varför hon har hamnat där, eller mannen som ser så glad ut på tunnelbana, eller kvinnan som står där med Gucci väska, Prada solglasögon och Burrberry rock, vad har hon fått offra tidigare i sitt liv för att vara där hon är idag? Därför tycker jag att man oftare skulle kunna ofra dom några sekunderna det tar att ge någon ett leénde, öppna en dörr eller säga godmorgon åt en främling på gatan. Såna saker som vi i vardagen tycker att är små ting som ingeting förändrar kan i själva verket bli till någons guldkant på tillvaron,eller i alla fall höjdpunkten på dagen!
 Hela världen kan man ju inte förändra, och orättvisor, krig och förföljelser kommer inte att sluta hända bara för att du ger något ett extra leénde, det är även sant att Rom  inte byggdes på en dag, MEN - någon lade den första stenen, och ja, resten vet ni ju! Så, var mot andra så som du vill att andra skall vara mot dig, så är det redan början på något bättre! Pay it forward är och förblir en av mina favoritfilmer genom tiderna, för att Trevor trodde på det han gjorde, och det lyckades ju ganska bra tillslut ;) ( om ni inte har sett den filmen så är det ett måste!)



 Och -om ni inte visste, så persiska är ett jättevackert språk, i alla fall i mina öron!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar